Tiedote 30.12.2016, julkaisuvapaa

On turha selitellä nyt esiin nostettua Tampereen tunnelista puuttuvaa yhteyttä keskusta-alueelle. Kaikki päättäjät tiesivät, että ilman sitä tunneliratkaisu tuo vain ruuhkia. Näsinkallion liittymä-optio olisi nostanut merkittävästi tunnelin kokonaiskustannuksia, joten siitä luovuttiin 4.10.2010 kaupunginhallituksen suunnittelujaoston päätöksellä. Vihreät vastustivat liittymän rakentamista muka kustannussyistä ja koko tunnelipäätöksen taakse ei oltaisi saatu valtuuston enemmistöä ilman vihreitä.

Tampereen ruuhkatulpan avaamisen hinta on nyt siis arvioitu 40 miljoonaan. Sen verran maksaa liittymä jolla olisi jotenkin perusteltu tunnelin toimivuutta. Päättäjien tekemän huijauksen ansiosta Tampereen keskusta on tukossa. Esimerkiksi Satakunnankadulla vuorokautinen liikennemäärä on noussut 4 000 ajoneuvolla, 16 000:sta 20 000:een.

Nyt vihreät väittävät, ettei heille kerrottu liittymän puuttumisen aiheuttavan ruuhkia.

Tampereen Perussuomalaiset toivat monin tavoin tämän asian valtuutettujen ja kaupunkilaisten tietoisuuteen. Kun lopullinen päätös tehtiin valtuustossa 9.9.2013, oli myös demariryhmä myynyt itsensä tunnelipäätökselle päästäkseen mukaan valtakoalitioon. Tämä naamioitiin neljän naisen ”petturuudeksi”. Samana päivänä Tampereen Perussuomalaiset tekivät vielä viimeisen yrityksen vaikuttaa niihin valtuutettuihin jotka eivät vielä ymmärtäneet päätöksen seurauksia. Julkaisimme Aamulehdessä koko sivun ilmoituksen otsikolla ”TÄTÄ EI OLE KERROTTU – Tunneli tukkisi keskustan liikenteen.” Ilmoituksen tekstissä ja kuvissa kerrotaan selkeästi kaikki mitä nyt on tapahtunut ja tulee tapahtumaan. Tämän voi käydä toteamassa osoitteessa http://www.databooks.com/tampere/tunneli/ [kuvakaappaus AL-julkaistusta versiosta : http://seikku.fi/PS-tunneli-Iso.jpg]

Kuinka paljon ja kuinka kauan nämä päättäjät saavat kaupunkilaisia huijata joutumatta vastuuseen?

Seuraava hanke jonka vaikutuksia ja kustannuksia on pimitetty, on katuratikka. Olemme kertoneet siitä syntyvät ongelmat yhtä selväsanaisesti kuin tunnelihankkeenkin ongelmat. Ruuhkien paheneminen entisestään ratikan rakennustöiden myötä on vain alkusoittoa. Ellei Tampere ei pääse pois punavihreästä kuplasta ajautuvat kaupunkilaiset yhä syvemmälle velkasuohon. Sopii vain ihmetellä miten Kokoomuskin antaa tämän tapahtua.

Tampereen Perussuomalaiset vaativat Tampereen keskustan liikenteen ja elinkeinotoiminnan tuhoamiseen ajaneita luottamushenkilöitä henkilökohtaisesti vastuuseen ja vähintäänkin eroamaan nykyisistä luottamustehtävistään. Päätöksenteko kaupungissa ei voi jatkua punavihreällä ideologisella pohjalla, tutkitut faktat jatkuvasti sivuuttaen.

Lisätietoja: Terhi Kiemunki, puheenjohtaja, Tampereen Perussuomalaiset, 040 760 2975